top of page

Mijn Overgrootmoeder

Bijgewerkt op: 18 apr. 2021

vandaag is het precies 131 jaar geleden dat mijn overgrootmoeder werd geboren in Moresnet Neutraal.

In die tijd was Moresnet een eigen staatje en tijdens mijn onderzoek naar mijn stamboom heb ik een speciaal onderzoek gedaan naar haar achtergrond, naar haar ouders haar grootouders haar afkomst. Haar zoon mijn opa werd geboren in 1907. Ik heb wel geweten dat zijn broertje op 2 jarige leeftijd is overleden maar ik heb nooit geweten dat mijn overgrootmoeder in 1916 een doodgeboren kindje heeft gehad. In totaal had ze dus 3 kinderen.

Mijn opa is op 56 jarige overleden op 21 augustus 1963, twee dagen na zijn verjaardag. Ik was toen 6 weken oud. Mijn overgrootmoeder was dol op muziek en ze wilde altijd op de foto en droeg altijd mooie mantelpakjes. Ik vond haar altijd gelijken op Miss Marple..Helaas werd ze in mei 1975 vermoord door een broeder die haar bewust teveel insoline in spoot.Ze was bijna 87 jaar geworden.





Today it is exactly 131 years ago that my great-grandmother was born in Moresnet Neutral. At the time,

Moresnet was a state of its own, and during my research into my family tree I did a special research of her background, her parents, her grandparents, her origins. Her son my grandfather was born in 1907. I knew that his brother died at the age of 2, but I never knew that my great-grandmother had a stillborn child in 1916. In total she had 3 children. My grandfather died at 21 August 1963, 2 days after his 56th birhday, I was then 6 weeks old. My great-grandmother was fond of music and she always wanted to be photographed and always wore beautiful suits. I always thought she looks like Miss Marple.

Unfortunately she was killed in May 1975 by a nurse who deliberately injected too much insoline into her. She was almost 87 years old.



Speciaal voor haar verjaardag en in combinatie met mijn onderzoek naar mijn stamboom heb ik haar samen met mijn dochter toen ze nog klein was getekend met pastel.

Mijn dochter is de jongste en mijn overgrootmoeder de oudste die ik uit mijn stamboom ken en gekend heb.

Ik ben zo blij dat ik mijn overgrootmoeder nog heb gekend . Ze was een bijzonder ondeugend vrouwtje..


Especially for her birthday and in combination with my research into my family tree, I drew her with my daughter when she was little, with pastel.

My daughter is the youngest and my great-grandmother the oldest, I know and have known from my family tree.

I am so happy that I still knew my great-grandmother. She was a very special and naughty little lady ..



Op de tekening is alles aanwezig..de zwerfkat die nog steeds in onze voortuin ligt, mijn oude platenspeler kast, mijn plantjes en stekjes en zelfs mijn schildersezel.

De kamer is dus pure fantasie en wanneer je naar de tekening “cats in Sweden” kijkt, zie je dat de katten voor hetzelfde raam zitten, maar dan van buiten gezien.


On the drawing everything is present..the stray cat that is still in our front yard, my old record player cupboard, my plants and cuttings and even my easel.

The room is pure fantasy and when you look at the drawing "cats in Sweden" you see that the cats are sitting in front of the same window, but then seen from the outside.


Er valt meer te herinneren in Augustus. Naast dat ik in deze maand getrouwd ben, zijn mijn beide ouders overleden in Augustus.


There is more to remember in August. Next that I was married in August, both my parents died in August.



bottom of page