top of page

Hubertina Wenders-Klausener

Bijgewerkt op: 19 okt. 2019



Ik geniet zo van mijn stamboom onderzoek, zeker nu ik weer contact heb met een verre achterneef, dat heet zijn vrouw, Van haar kreeg ik een enthousiast bericht en ze hoopte op contact met mij en ik reageerde meteen, Er werden verhalen gewisseld en al snel volgden foto's ..Mijn overgrootmoeder, ( ja hoor onze klaine, zoals wij haar steeds noemden) Hubertina Klausener was de oudste zus van mijn verre achterneef zijn Oma, Ze was wel 21 jaar ouder en mij werd verteld dat vooral de jongsten van de 7 gezusters van mijn overgrootmoeder geen contact met haar hebben gehad. Ik was zo blij met de informatie en foto's die ik van hun heb gekregen dat mij dat zo inspireerde, dat inmiddels weer 2 portretten zijn ontstaan pas zo zie ik gelijkenis,en kan ik wel met 99% zeggen dat de foto van de jonge vrouw in mooi ribfluwelen vest wel degelijk Hubertina is, Mijn overgrootmoeder, Duidelijk is dat de in Moresnet Neutral geboren Hubertina een donker type was, donkere ogen en haren, ze was volgens mij een moderne vrouw, te modern voor de tijd in dat zij leefde,



Op de foto schat ik haar 20 tot 30 jaar, de foto zal in 1907 tot 1920 zijn genomen. Normaal gesproken op foto's die 100 jaar geleden zijn gemaakt zie je nauwelijks iemand glimlachen, toch tovert zij een stiekem ondeugend lachje op haar gezicht. Tijdens het tekenen zie ik opeens gelijkenissen zelfs tot aan de wenkbrauwen van mijn dochter toe. Ja eindelijk een foto van een jonge Hubertina. Dankjewel verre achterneef en zijn vrouw..


ze zat vroeger vaak naast me aan tafel bij mijn oma en ze keek toe hoe ik zat te tekenen, ze vroeg aan mijn oma wat ik zoal deed tekenen en mijn oma zei:" Paarden"


When I had the chance, I did not realize to ask her so many things and cherish the answers./Toen ik de kans had , had ik het besef niet om zoveel dingen aan haar te vragen en de antwoorden te koesteren.

I so enjoy my family tree research, especially now that I have contact with a distant cousin, Or better say his wife :) from her I received an enthusiastic message and she hoped to contact me and I reacted immediately, there stories were exchanged and soon followed photos my greatgrandmother (yes our klaine, as we called her constantly) Hubertina Klausener was the eldest sister of my distant cousin his Grandma, she was 21 years older and I was told that especially the youngest of the seven siblings of my greatgrandmother had no contact with her. I was so pleased with the information and photos that I got from them, that inspired me so that now again two portraits emerge only as I portray I see similarities, and I can say with 99% confidence that the photo of the young woman in beautiful corduroy vest indeed is Hubertina , my greatgrandmother, it is clear that the in Moresnet Neutral born Hubertina was a dark type, dark eyes and hair, she was in my opinion a modern woman, too modern for the time in which she lived . In the picture I guess her age is 20 to 30 , the picture will be taken in 1907 to 1920. Normally on photos made in end 19th century, start 20th century, you see no one smiling.but she reveal a secret mischievous smile on her face. While drawing, I suddenly see similarities even to my daughter’s eyebrows 💚 Yes finally a picture of a young Hubertina. Thanks distant cousin and his wife ..


she was formerly often beside me at the table with my grandmother and she watched as I was drawing, she asked my grandmother what I did draw :) and my grandmother said, "Horses"


bottom of page